نشست علمی «نقش هوش مصنوعی در فراگرد ارتباطات» در دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بینالمللی سوره در دهمین روز از رویدادهای ماه پژوهش، دوشنبه 24 آذرماه، نشست تخصصی (نقش هوش مصنوعی در فراگرد ارتباطات) با حضور دکتر سمیرا خطیبزاده، استادیار مدیریت رسانه دانشگاه بینالمللی سوره و دکتر مجید رضائیان استادیار مردمشناسی دانشگاه بینالمللی سوره با مشارکت دانشجویان کارشناسی رشته مدیریت فرهنگی و هنری دانشکده فرهنگ و ارتباطات بهصورت حضوری و برخط با همکاری معاونت پژوهشی برگزار شد.
در ابتدای این نشست رضاییان، با مطرح کردن این سؤال آیا هوش مصنوعی یک رسانه است یا یک کنشگر ارتباطی، نقش آن در این فرایند ارتباط چیست و چه خواهد بود سخن گفت و افزود: هوش مصنوعی بهعنوان یک واقعیت در همه جهان مطرح است و کسی نمیتواند وجود آن را انکار کند. وی ادامه داد: در عصر حاضر، نمیتوان بیتوجه به ورود این فناوری بود و مانند هر فناوری دیگری، امکان مقاومت در برابر آن وجود ندارد. همچنین میبایست آن را پذیرفت و به آن پرداخت؛ اما تحت چه عنوان و در چه موقعیتی قرار دارد؟
در ادامه این نشست دکتر سمیرا خطیبزاده، با اشاره به تعاریف مختلف رسانه در ادبیات علوم ارتباطات و رسانه به بازتعریف کارکردهای رسانهای هوش مصنوعی پرداخت و افزود: هوش مصنوعی تمامی کارکردهای سنتی یک رسانه (تولید، ویرایش، توزیع، تفسیر) را در خود ادغام کرده است.
خطیبزاده در ادامه به چالشهای تعریف هوش مصنوعی بهعنوان رسانه پرداخت وگفت: رسانه سنتی، توسط انسانهایی با اهداف ارتباطی مشخص (اطلاعرسانی، سرگرمی، اقناع) به کار گرفته میشود، اما هوش مصنوعی بهخودیخود قصد و نیت ارتباطی ندارد و قصد از سازندگان و آموزشدهندگانش نشأت میگیرد.
وی افزود: در یک رسانه سنتی سردبیر، یا نویسنده مطلب، مسئول محتوا است ولی در جهان هوش مصنوعی، مسئولیت بسیار پراکنده و مبهم است. آیا مسئول محتوای توهینآمیز تولیدشده توسط یک چت بات، برنامه نویسان، دادههای آموزشی، کاربر یا خود مدل است؟ این یک چالش بنیادین برای اخلاق رسانهای ایجاد میکند.
در پایان با توجه به تحلیلهای مطرحشده، به نظر نمیتوان گفت هوش مصنوعی یک رسانه است. و بهجای آن، بهتر است هوش مصنوعی را بهعنوان فرا-رسانه و زیرساخت هوشمند ارتباطی تعریف کنیم.
نظر خود را بنویسید