به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی کرمپور (کارگردان سینما) نخستین مدرس مجموع کارگاه های مدرسه تابستانی بود که با موضوع «سینمای توریستی: جایگاه و ظرفیت ها» صحبت کرد.
وی در ابتدای صحبت های خود با اشاره به این مطلب که برای ساخت هر فیلم فیلمساز باید بداند درچه مدیوم و با چه شاخصه هایی می خواهد صحبت کند، گفت: فرانسوا تروفو فیلمساز و نظریه پرداز فرانسوی می گوید فیلمسازی مانند درست کردن سُس است. یک سُس یا بسیار خوش طعم و بی اشکال می شود یا فلفل و نمک آن کم و زیاد می شود یا مواد به خوبی هم زده نمی شود که در اصطلاح فیلمساز می گویند فیلم یا درآمده یا درنیامده است. بنابراین فیلمساز مثل یک سرآشپز می ماند که باید بداند چه می خواهد و مواد و مصالح ساختان چیست و با چه ترکیبی درست می شود و به چه نوع میهمان و یا همان مخاطب می دهد و به تبع فیلمسازی توریستی هم از همین دست است.
این مدرس سینما ادامه داد: فیلم های توریستی و گردشگری انواع مختلفی دارد. به این معنا که در تعریف توریست، دسته ای توریست مذهبی و یا زیارتی، توریست ورزشی و توریست سیاحتی وجود دارد ولی به تازگی به انواع حوزه های گردشگری، اکوتوریسم هم اضافه شده است. با این تعریف اگر یک فیلمساز بداند که چه می خواهد، می تواند در صورت وجود توریست دوربین خود را جایی بگذارد که هم زیبا و هم پولساز باشد.
وی با اشاره به این مطلب که فیلم های بسیاری در دنیا با محوریت شهرهای بزرگ ساخته شده است، گفت: یکی از کارکردهای ساخت فیلم های توریستی معرفی شهرهای بزرگ و جاذبه های گردشگری است که به عنوان نمونه می توان به فیلم های وودی آلن که در رم، پاریس و بارسلونا ساخت اشاره کرد. مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فورد کوپولا هم درباره نیویورک فیلم ساختند. ریچارد لینکلیتر سه گانه «پیش از غروب»، «پیش از نیمه شب» و «پیش از طلوع» را درباره وین، پاریس و آتن کارگردانی کرد. نمونه های بسیاری از فیلم هایی که درباره شهرها ساخته شده است، وجود دارد. خود من به همراه داریوش مهرجویی فیلم «طهران، تهران» را درباره شهر تهران ساختیم.
مهدی کرم پور در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که در تاریخ سینما برخی از مکان ها به خاطر دیده شدن در فیلم های سینمایی توریست جذب کردند، گفت: زمانی که فیلم «آوای موسیقی» - در ایران «اشک ها و لبخندها»- ساخته شد، توانست رکوردار فروش در زمان خودش شود و پس از آن توریست 300 درصد بیشتر شد تا از لوکیشن این فیلم دیدن کنند.
کارگردان فیلم «پل چوبی» گفت که علاوه بر فیلم، حوزه هایی چون داستان نویسی و رمان نیز توانسته اند جذب توریست کنند. به عنوان مثال نهضت رمانتیسیزم در فرانسه توانست پاریس را به دنیا معرفی کند. یا در برخی موارد فیلمساز با اثری که می سازد جغرافیای منحصر به فرد خود را برای مخاطب تعریف می کند. به عنوان مثال امیر نادری فیلم «دونده» را در 4 شهر مختلف ساخت و جغرافیای خلاقانه ای از این فیلم دیده شد.
کرمپور با اشاره به فیلم های مستندی که در حوزه گردشگری ساخته شده است، گفت: در حوزه مستند هم فیلم های متعددی با موضوع گردشگری ساخته شده است که به دلیل نداشتن فضای مناسب برای عرضه اغلب نادیده باقی مانده اند. یکی از فضاهای عرضه مستندهایی با موضوع توریست و گردشگری تلویزیون است. ولی متاسفانه در ایران این امکان برای همه آثار وجود ندارد. به عنوان مثال فیلم مستند خوبی مانند «یاد و یادگار» ساخته مصطفی رزاق کریمی و فرهاد ورهرام درحوزه گردشگری ساخته شد ولی امکان نمایش پیدا نکرد.
وی ادامه داد: با ظهور و گسترش انواع رسانه های جمعی وضعیت به این شکل باقی نمی ماند و اگر فیلم خوب و جذابی ساخته شود نباید معطل تلویزیون بود چراکه دنیای آینده دنیایی است که باید دیده شود. بنابراین به چگونه دیده شدن فکر می کنند و به همین دلیل فیلم خوب راه خود را پیدا می کند.
مهدی کرمپور در پایان نیمروز اولین روز از دوره مدرسه تابستانی خطاب به دانشجویان حاضر گفت: در همه سالهایی که فیلم ساختم سعی کردم به پیرامون خود درست نگاه کنم تا جهان دیگری را خلق کنم. کار یک فیلمساز درست نگاه کردن به اطراف و خلق کردن است فرصتی که کمتر انسانی دارد پس باید از این موقعیت درست استفاده کرد.
بخش دوم مجموع کارگاه های نخستین دوره مدرسه تابستانی به «شکل گیری ایده از پرداخت تا اجرا» اختصاص داشت که شادمهر راستین فیلمنامه نویس سینمای ایران، این کارگاه را با طرح پرسش هایی چون ایده پردازی در حوزه درام چیست؟ چگونگی شکل گیری خلاقیت در ذهن و ... آغاز کرد و در طول کارگاه به مجموعه سئوالاتی که ازسوی سی دانشجو مطرح می شد پاسخ داد.
مدرسه ملی سینمای ایران در راستای اجرای طرح توانمندسازی و اشتغال پذیری دانشجویان سینما، نخستین کمپ فیلمسازی خود را هر روز در دو بخش کارگاهی به صورت تئوری و عملی برگزار می کند. برهمین اساس در نخستین روز از دوره آموزش فیلمسازی توریستی، مهدی کرمپور کارگردان سینمای ایران سرفصل آموزشی «جایگاه و ظرفیت های سینمای توریستی» را تدریس و در ادامه شادمهر راستین کارگاه عملی فیلمنامه نویسی را با محوریت ایده پردازی برپا کرد.
نظر خود را بنویسید