به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ نشست تخصصی با عنوان «پلورالیزم دینی و رستگاران» از سلسله نشستهای گروه معارف دانشگاه، به همت گروه معارف و عمومی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی سوره و با هدف بررسی امکان رستگاری پیروان ادیان مختلف و همچنین نقد و بررسی نظریه حقانگاری همه ادیان؛ با حضور و سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین دکتر سید امیر سخاوتیان؛ دکتری فلسفه فیزیک، سطح چهار حوزه علمیه و مدرس حوزه و دانشگاه و دکتر حسین علیمحمدی؛ دکتری فلسفه، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر فلسفه و معرفتشناسی؛ روز چهارشنبه مورخ 10 آذرماه 1400 ساعت 19 الی 21 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، حسین علیمحمدی سخن خود را با اشاره به مفهوم پلورالیزم آغاز کرد و گفت: پلورالیزم به معنای کثرتگرایی و چندگانگی است. کسانی که پلورالیزم را بیان کردند؛ ادعا داشتند که دینها با یکدیگر تفاوتی ندارند و همه ادیان به عبارتی درست هستند. وی افزود: ادعای اصلی کثرتگرایی دینی، همین درست بودن همه ادیان است. همچنین، یک کشیش انگلیسی به نام جان هیک، از بنیانگذاران این مدعا بود.
حسین علیمحمدی، خاطر نشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که باید نادرستی این ادعا بررسی شود. وی گفت: بحث بر سر مسئولیت حاضر ادیان است و ادیان باید با همین مختصات حال حاضر بررسی شده و با زمان گذشته بررسی نمیشود. لازم به ذکر است، محل چالش وضعیت موجود ادیان است.
سپس، علیمحمدی با بیان اینکه پلورالیزم دینی ادعای درستی نیست، اذعان کرد: خطای روشن در پلورالیزم دینی این است که تناقضها را در کنار یکدیگر حفظ میکند و جان هیک نیز میگوید؛ حقیقت مشترک یک چیز است، ولیکن هر شخص به واسطه ادیان مختلف قسمتی از حقیقت را میبیند و اساساً انسانها توانایی دریافت تمام حقیقت را ندارند.
در ادامه جلسه، سید امیر سخاوتیان به دو مقوله اصلاح مذهبی و انکار مذهبی اشاره کرد و افزود: انکار مذهبی سکولاریزم و لیبرالیزم را به دنبال دارد و خروجی اصلاح مذهبی، پلورالیزم دینی است. وی اضافه کرد: پیشزمینه جنگهای سی ساله بر سر ادیان الهی این بود که کاتولیک ادعا داشت که من و پیروانم بهشتی هستیم و پروتستانها میگفتند که من و طرفدارانم به بهشت میرویم. این موضوع نشان از انحصارگرایی دینی داشت.
سید امیر سخاوتیان، اظهار داشت: جان هیک مطلبی را تحت عنوان شمولگرایی مطرح کرد و همچنین، برای جلوگیری از نزاع و درگیری؛ همه ادیان را حق اعلام کرد. جان هیک معتقد بود حقیقت دین، انسانیت است. اما مسئله اینجاست که ادیان مختلف آموزههای متفاوتی دارند.
حسین علیمحمدی، در خصوص ملاک رستگاری انسانها عنوان کرد: پاسخ دین خاتم به این پرسش که چه کسانی رستگار میشوند؟ این است که ملاک بهشت و جهنمی بودن آدمها؛ عملکرد آنها در دایره وُسعشان است. در همین عملکرد است که فرجام انسانها مشخص میشود.
سید امیر سخاوتیان درباره بهشتی و جهنمی شدن انسانها اذعان کرد: در تقسیم بندی کسانی که بهشتی و جهنمی میشوند؛ از نگاه انسانی میتوان گفت کودکانی که سقط شدند و هیچگاه زاده نشدند به بهشت میروند. همچنین، کسانی که از نیروی عقلانی کافی برخوردار نیستند و کسانی که تمام تلاش خود را برای دریافت حق انجام دادهاند؛ بهشتی هستند و این دسته از افراد قاصر نامیده میشوند.
در ادامه نیز، سخاوتیان افرادی را که در این زمینه کوتاهی کرده و به دنبال حق نرفتهاند؛ مقصر دانست و گفت: این افراد بهشتی نبوده و علاوه بر آن، گروه مکابر کسانی هستند که حرف حق را شناخته اما به هر علتی کوتاهی میکنند. وی اضافه کرد: مکابر نیز عناد میورزند و وارد بهشت نمیشوند. در این میان، باید توجه داشت که امامان ما را غالباً کسانی کشتند که خودشان ادعای شیعه بودن داشتند.
در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.
نظر خود را بنویسید