به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ نشست آموزشی و تخصصی از مجموعه نشستهای سهشنبههای سینمای سوره با محوریت «نقد و بررسی فیلم قهرمان» اثر اصغر فرهادی، به همت گروه سینمای دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری انجمن علمی سینما و کانون فیلم دانشگاه سوره؛ با ارائه و سخنرانی دکتر رامتین شهبازی مدیر گروه سینما و عضو هیأت علمی دانشگاه سوره و دکتر امیررضا نوریپرتو مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشکده هنر دانشگاه سوره و حضور محمدحسین یاوری به عنوان دبیر نشست، روز سهشنبه مورخ 9 آذرماه 1400 ساعت 19 الی 21 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، محمدحسین یاوری ضمن عرض خوشآمد به حاضران در جلسه و تشکر از معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه سوره، به معرفی رامتین شهبازی و امیررضا نوریپرتو پرداخت. سپس، رامتین شهبازی در آغاز سخنان خود گفت: هر فیلمی سر و شکل مشخصی داشته و به همین سبب، موافقین و مخالفینی نیز دارد. وی افزود: اگر بخواهیم نگاه متنی به این فیلم داشته باشیم و به اجزاء متمرکز شویم؛ زمانی که فیلم را تماشا کردم، در واقع شوکه نشدم.
شهبازی، درباره نوع نگاه اصغر فرهادی به فیلمسازی عنوان کرد: اصغر فرهادی نگاه خود را به فیلمسازی وقایع تغییر میدهد. در این فیلم متوجه میشویم که نگاه اصغر فرهادی به جامعه تغییر کرده و به تعبیری نگاه او معکوس است. اصغر فرهادی نگاهی متکثر به اخلاق دارد. این نگاه متکثر به اخلاق؛ از فیلم چهارشنبه سوری تا فیلم همه میدانند، ادامه داشته است. وی اضافه کرد: در فیلم قهرمان، اصغر فرهادی به اخلاق فضیلتگرا رسیده و فیلم قهرمان همان اخلاق فضیلتگرا را نشان میدهد.
رامتین شهبازی خاطر نشان کرد: تغییر نگاه از اخلاق متکثر به اخلاق فضیلتگرا از یک سو و اوضاع حاضر جامعه از سوی دیگر، یک تقاطع جدید را در این فیلم میسازد.
در ادامه جلسه، امیررضا نوریپرتو به روایت دراماتیک فیلم اشاره کرد و گفت: در روایت دراماتیک فیلم، پنداری وجود دارد که روایت فیلم به معنای مرور فیلمنامه است. درصورتی که روایت فیلم، درباره روایتی است که از خلال میزانسنهای اثر به وجود میآید. وی افزود: این فیلم آقای فرهادی در جزئیات و کلیات تفاوتهایی دارد و نسبت به فیلمهای دیگر او، داستان زودتر آغاز میشود و به عبارتی داستانگوتر بوده و خیلی زود به اصل مطلب میرسد. همچنین، اصغر فرهادی از منظر تماتیک؛ نوعی تحلیل تاریخی میکند و همه چیز بر اساس قهرمان روایت میشود.
نوری پرتو عنوان کرد: نگاه اصغر فرهادی به سمت جامعه کلاسیک است و اتفاقات به طور کلاسیک و مهندسیوار به مخاطبان تزریق میشود. باید توجه داشت که درام اثر فرهادی از حرفهای فرامتنی ضربه خورده است.
سپس، رامتین شهبازی تأکید کرد: سینمای اصغر فرهادی یک سینمای رئالیستی است. بر خلاف تصور موجود و بر اساس تجربه به دست آمده؛ باید اظهار داشت که سینمای رئالیستی وجود ندارد و واقعیت امر تمثیل شده است. به جرأت میگویم که همه فیلمها تمثیلی است. فیلم قهرمان به گونهای خودارجاعی دارد و از سکانسهای خود استعاره میسازد.
شهبازی در این باره بیان کرد: نگاه هگلی و نگاه چپ همیشه در اثر وجود داشته است. خوانش ما عموماً خوانش تماتیک است. همچنین، اخلاقی که در این فیلم نشان داده شده؛ اخلاق فایدهگرا است.
در ادامه، امیررضا نوریپرتو قصههای اصغر فرهادی را قصههای تممحور دانست و گفت: در آثار فرهادی، عنصر همیشگی قضاوت است و تمام سکانسهای پرده میانی؛ میزانسن تحقیر است. تم حقارت در کنار تم قضاوت وجود دارد. علاوه بر آن، اصغر فرهادی توالی بحرانها را به خوبی رعایت کرده اما به روابط بین فردی کمی بیتوجهی کرده است. رامتین شهبازی نیز، اضافه کرد: فیلم قهرمان، دارای استراتژی مستندگونه و گزارشی است. به همین دلیل دکوپاژ آن تلویزیونی به نظر میآید.
در پایان، به بررسی برخی سکانسهای فیلم پرداخته شد و نکاتی نیز جهت نقد آن مطرح شد.
در انتهای جلسه نیز، به سؤالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.
نظر خود را بنویسید