منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم_ نشست «ماخذشناسی متون دینی با رویکرد خلق روایت‌های هنری» صبح پنجشنبه 20 آبان ماه 1400 در سالن آسمان حوزه هنری قم با همکاری دانشکده هنر دانشگاه سوره برگزار و هم‌زمان به صورت زنده در سامانه سیباد دانشگاه سوره پخش شد.
فقه ما بستر مناسبی برای شکل‌گیری درام دارد
در ابتدای این نشست محمدرضا آزاد مدرس دانشگاه سوره و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی حوزه هنری در مقدمه‌ای به اهمیت دین در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: ادیان به دلیل ریشه داشتن در باور انسان‌ها بسیار تاثیرگذارند و سطح تاثیر عمیقی دارند. ادیان فراگیر هستند و آموزه‌های آنها موضوع و فرم‌های بسیار زیاد و متنوعی را در بر می‌گیرد. ادیان موضوعاتی را مطرح می‌کنند که راهبردهای بسیاری را در زندگی بشر دارد.

وی در ادامه به ظرفیت‌های دین اسلام در حوزه تولید آثار هنری و دراماتیک اشاره کرد و گفت: بعضی ویژگی‌های دین اسلام باعث شده تا در حوزه خلق روایت‌های هنری بسیار مهم و قابل توجه باشد. از جمله ویژگی وحدت در کثرت آن و یا رویکرد آئینی وسیعی که دارد. در این عرصه فرهنگ شیعه و مذهب تشیع ظرفیت‌های بسیاری دارند.

آزاد در ادامه به دیگر قابیلت‌های دین اسلام در حوزه روایت‌گویی اشاره کرد و گفت: تاریخ اسلام تاریخی پر کشش است و ما در مورد تک‌تک ائمه و علمای دین سیر تاریخی و روایی گسترده و طویلی داریم. این باعث وسعت منابع در دسترس‌مان شده‌است.

وی در ادامه به برخی موانع قرابت و بهرمندی از منابع دینی در خلق روایت‌های هنری از جمله؛ عدم قرابت ادبیات و وقالب‌های منابع تحقیقی با قالب‌های هنری، فاصله میان محققین دینی و هنرمندان و حساسیت‌های موجود در این عرصه اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه سوره در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد:‌ فقه ما بستر مناسبی برای شکل‌گیری درام دارد. فقه شرایطی را ایجاد می‌کند که آن شرایط بسترهای مناسبی برای شکل‌گیری داستان ایجاد می‌کند. برای نمونه شما به حج نگاه کنید که چقدر داستان و روایت‌های جذاب از آن نقل شده‌است.

قرآن 900 داستان با موضوعاتی متنوع دارد
در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی مدرس حوزه و دانشگاه به اهمیت داستان در انتقال مفاهیم دینی اشاره کرد و گفت: بسیاری از اصول اعتقادی ما بر اساس داستان‌هایی‌ست که می‌خوانیم، آن چیزی که می‌شنویم و آنچه می‌بینیم. ما آنچه هستیم که می‌شنویم و به آن اعتقاد داریم. داستان‌ها و اشعاری که می‌شنویم در شخصیت ما تاثیر می‌گذراد بنابراین باید از محتوایی که در معرض آن قرار می‌گیریم مراقبت کنیم.

وی در تشریح اهمیت این موضوع به روایتی از امام محمد جواد (ع) اشاره نمود و گفت: از آن بزرگوار روایتی موجود است که روایتی بنیادی و کلیدی در حوزه غنا و البته آثار هنری‌ست. ایشان می‌فرمایند: هر کس به سخن کسی گوش دهد او را در حد معبود خود بالا برده‌است. کسی که به موسیقی شخص دیگری گوش می‌دهد یا به نمایش او یا روایت او از موضوعی می‌نگرد یا گوش می‌دهد، اگر محتوای آن الهی باشد آن شخص به سوی خدا گرایش پیدا می‌کند و اگر شیطانی باشد به سوی شیطان.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه در ادامه در اهمیت داستان گفت: داستان‌گویی مقدم بر اصول اعتقادی و فلسفی ماست. مسائل اعتقادی مانند قرآن لب طاقچه است که گاه‌گداری سراغ آن می‎رویم اما آنچه در ذهن ما ماندگار است داستان است. در قرآن هم از همین ابزار استفاده شده است. قرآن کریم معقولات بسیاری دارد اما در همین قرآن 850 تا 900 داستان داریم که تم‌های متنوعی از داستان‌های اجتماعی،‌ سیاسی، تاریخی تا عاشقانه دارد. قرآن منبع بزرگی‌ست برای استفاده هنرمندان و دست آنها را در انتخاب باز می‌گذارد. در واقع خدای ما خدایی داستان‌گوست.

وی در ادامه به معرفی برخی منابع که می‌تواند مورد اقتباس و استفاده هنرمندان قرار بگیرند اشاره نمود. برخی از این منابع عبارت بودند از: فروغ ابدیت، سیره پیشوایان،‌ مادران چهارده معصوم، الخصائص العباسیه، النفاحب الرحمانیه، ‌احکام داستانی، زنان مردآفرین، زنان دانشمند، نقش زنان در حماسه عاشورا، قصص الانبیاء، داستان پیامبران، کامل الزیارات، احتجاج،‌ رهیافتگان تشیع، مجموعه سه جلدی؛ 400 موضوع 200 داستان، سلحشوران طَف (داستان‌هایی از حماسه آفرینان کربلا)، مجموعه دو جلدی آینه‌داران آفتاب و مقتل المعصومین.‌

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست «ماخذشناسی متون دینی با رویکرد خلق روایت‌های هنری»، حوزه هنری استان قم، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید