منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ ششمین وبینار تخصصی با عنوان «کامیک ایرانی و انیمیشن ملی» از مجموعه نشست‌های «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی؛ با ارائه و سخنرانی دکتر رضا بهمنی، مدرس انیمیشن و نقاش و حضور دکتر کیارش زندی، مدیر گروه آموزشی کارشناسی ارشد انیمیشن و استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست؛ روز پنج‌شنبه مورخ 6 آبان‌ماه 1400 ساعت 14 الی 15:30 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، کیارش زندی با بیان مقدمه‌ای در باب موضوع، به معرفی رضا بهمنی پرداخت و به سوابق تحصیلی و حرفه‌ای وی اشاره کرد. در ادامه، رضا بهمنی گفت: همواره با نگاه به تاریخ می‌توان اطلاعاتی در هر زمینه‌ای پیدا کرد. مبدعان صنعت فرهنگ از مکتب فرانکفورت بودند. از اتفاقاتی که در دوران معاصر رخ داد؛ جریان روشنگری بود و در جریان چپ نیز چنین موضوعی وجود داشت که هر چه مربوط به سنت است باید فراموش شود. به عبارتی، تقابل جریان چپ به شاهنامه فردوسی.

رضا بهمنی خاطر نشان کرد: در دوره تجدد، تکثر ظهور کرد که به نوعی جریان فراگیر ترجمه بود که به منابع و میراث تاریخی رجوع شد و بازگشت به ریشه‌ها را به همراه داشت. وی افزود: نخستین تقابل با کمیک استریپ دهه چهل بود که نشان دهنده روشنفکری جدید و توجه به گذشته بود.

رضا بهمنی در این خصوص ادامه داد: تولیدات فرهنگی و شکل‌گیری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اقدامات این دوران بود و این تلاشی برای رجعت به فرهنگ ایرانی بوده است. استادانی همچون علی‌اکبر صادقی و فرشید مثقالی از متولیان این عرصه بودند.

بهمنی، با اشاره به دوران پس از انقلاب اذعان داشت: در دوره اصلاحات پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی؛ عصر طلایی نشریات وجود داشت و سپس به سبب ظهور اینترنت به طراحی‌های خارجی دست پیدا کردیم. از لحاظ تکنیکی دست طراحان ما توانمند شد و تصاویر طراحی شده به تجربه زیسته ما نزدیک‌تر شد. پس از آن، با وجود استادان توانمند نشریات تخصصی با اختصاص صفحات ویژه‌ی کمیک استریپ راه‌اندازی شد.

سپس، رضا بهمنی یادآور شد: در دهه اخیر، تلاش بسیاری در مسیر هنر صنعت انجام گرفت که دوره‌ی کارهای بسیار باکیفیت و ناتمام است که به دلایل متفاوتی این خروجی حاصل نشد. وی افزود: اتفاق جدید، موشن کمیک‌ها بودند که اغلب به صورت سفارشی بودند.

بهمنی در پایان تصریح کرد: متأسفانه ارتباطی میان کمیک و انیمیشن ایران شکل نگرفت. وی گفت: ژاپن و فرانسه از قطب‌های داستان‌ مصور هستند. همچنین، پایه‌گذاران کمیک استریپ آمریکا به مقوله فرهنگ و اشتراکات فرهنگی توجه بسیار داشتند. بنابراین ما نیز باید به فرهنگ خودمان در تولید آثار توجه بیشتری داشته باشیم.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: ششمین وبینار تخصصی، «کامیک ایرانی و انیمیشن ملی»، مجموعه نشست‌های «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن»، روز جهانی انیمیشن، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید