به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ نخستین وبینار تخصصی با عنوان «درخشش ایران در جشنوارههای جهانی» از مجموعه نشستهای «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی؛ با ارائه و سخنرانی استاد محمدرضا کریمی صارمی، معاونت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حضور دکتر کیارش زندی، مدیر گروه آموزشی کارشناسی ارشد انیمیشن و استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست؛ روز چهارشنبه مورخ 5 آبانماه 1400 ساعت 11 الی 13 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.
گفتنیست، دکتر محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره و دکتر زکیهالسادات طباطبایی معاون پژوهشی دانشگاه نیز، به جهت برگزاری آیین گشایش، در این نشست حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، محمدحسین ساعی ضمن عرض خیرمقدم به استادان و حاضران در جلسه، مطالبی در خصوص برگزاری این نشستها مطرح کرد و گفت: برپایی اینگونه نشستها و جلسات، هماندیشی در مناسبتها و عناوین مختلف نشان دهنده زنده بودن آن حوزه است. بنابراین، با این نشست علمی و پژوهشی نسبت به روز جهانی انیمیشن واکنش نشان دادهایم. این نشان دهنده زنده بودن و پویایی این حوزه در گروه انیمیشن دانشکده هنر دانشگاه سوره است.
ساعی، ادامه داد: انیمیشن در فضای حال حاضر رسانهای و هنری ایران، یک جایگاه استراتژیک دارد. از طرفی یک نقطهای است که هنرهای دیگر را در خود جمع و تلفیق میکند و از این جهت استراتژیک به نظر میرسد. وی افزود: در حوزههای هنری دیگر ورود به عرصههای جهانی دشوارتر بوده اما در حوزه انیمیشن ایرانی ورود به این عرصه با مشکلات کمتری مواجه است. زیرا دارای زبان بینالمللی بوده و ایدههای جدید و جهانیتری را در خود جای داده است. لذا تأمل و فعالیت در این حوزه میتواند یک فضای همکاری، همفرهنگی و حتی به لحاظ سیاسی برای کشور ما قدرت نقد فراهم کند. ساعی یادآور شد: به این سبب دانشگاه سوره قصد دارد در مقطع کارشناسی ارشد؛ دو رشته تحصیلی تهیهکنندگی انیمیشن و جلوههای ویژه را حدوداً تا دو سال دیگر افتتاح و راهاندازی کند.
زکیهالسادات طباطباییلطفی معاون پژوهشی دانشگاه سوره نیز، در این باره گفت: میتوان انیمیشن را یک مدیوم جهانی دانست؛ که از یک سو مبتنی بر قصه و روایت بوده و روایت یکی از زبانهای جهانی و بستری برای همزبانی انسانها است. از سویی دیگر، مبتنی بر رسانهای است که سرعت و قدرت نفوذ آن به مخاطبان از سنین مختلف قابل مشاهده است. این روایتها تفاسیر مختلفی از زندگی هستند که انسانها در نقاط مختلف جهان این تفاسیر را با خود شریک میکنند و این راهی برای شراکت روایتها بوده است.
سپس، کیارش زندی به عنوان دبیر نشست به معرفی محمدرضا کریمی صارمی پرداخت و به سوابق کاری و حرفهای وی اشاره کرد.
در ادامه جلسه نیز، محمدرضا کریمی صارمی درباره درخشش ایران در جشنوارهها بیان کرد: درخشش ایران در جشنوارهها سابقه هفتاد ساله دارد. خانواده انیمیشن توانسته فقط به میزان چهل درصد خود را معرفی کند. به این دلیل که منابع مکتوب و مدارک رسمی در دسترس نیست و کاتالوگ و سایتی نیز در این زمینه موجود نداریم و به عبارتی از این نظر غنی نیستیم.
کریمی صارمی، به بررسی نسلهای مختلف انیمیشن پرداخت و گفت: با نگاهی به سالهای اولیه، فعالان در این عرصه کارهای ثابت خود را متحرک کردند و این افراد جزو نسل اول بودند. نسل دوم در کشورهای دیگر آموزش دیدند و سپس کار را اجرا کردند. در حال حاضر نسل هشتم و نهم حضور دارند که برگرفته از نسل اول و دوم هستند. وی اضافه کرد: بسیاری از عوامل، باعث موفقیت ما در این عرصه شده و راهاندازی مؤسسه صبا نیز به این رویداد کمک کرده است. همچنین، انیمیشن مستقل و تولیدی ما امروزه یک برند در جهان انیمیشن محسوب میشود. حتی کسانی که مهاجر بودند نیز حامی انیمیشن ایران بودند.
محمدرضا کریمی صارمی، خاطر نشان کرد: دانشکدهها گنجینه بسیار عظیمی در این زمینه هستند که به این مسیر پیشرفتی مؤثر بخشیدهاند. همچنین، میتوان گفت مهمانان خارجی که به کشور ما سفر میکنند نیز مبلغان بسیار خوبی هستند. انیمیشن ایران یک مکتب جهانی بوده و حضور بینالمللی و فستیوال آنها نقش بهسزایی دارند و بازارهای جهانی را به روی ما باز کردند.
کریمی صارمی، در این خصوص تأکید کرد: در نمایش آثار باید کشفی وجود داشته باشد و داوران در مقوله داوری آثار انیمیشن ایرانی معتقدند که این کشف و شهود وجود دارد و در آثار ایرانی به منظور جهانی شدن باید به سه عنصر موسیقی، ادبیات و گرافیک توجه کنیم.
کریمی صارمی اذعان کرد: پسندیده است که فیلمهای کوتاه را به صورت موضوعی انتخاب کرده و به جشنوارهها بفرستیم و این راهی برای جهانی شدن انیمیشن است. تولید انیمیشن برای جهان باید به گونهای باشد که جایگاهی جهت صادرات برای آن وجود داشته باشد. وی گفت: نقطه ضعف ما در عدم وجود منابع مکتوب است. در جشنوارهها از تعداد انیمیشنهای تولیدی ایران، فیلمسازان و تعداد دانشگاهها منابع مکتوب و مدارک رسمی در دست نیست. باید اجازه دهیم فیلمسازان آینده در فستیوالهای جهانی به راحتی و با برنامهریزی در این فضا حضور پیدا کنند.
در ادامه، محمدرضا کریمی صارمی با اشاره به شیوه توزیع و عرضه آثار انیمیشن ایرانی گفت: شیوه عرضه آثار نیز بسیار مهم بوده و باید برای این موضوع برنامهریزی صورت بگیرد تا ارزشهای جهانی آثار از میان نرود. بنابراین، نحوه عرضه آثار در جهانی شدن ما بسیار اثرگذار است. همچنین، پایاننامههای بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد که میتواند معرف و جریانساز باشد و دانشگاهها برای بازارهای جهانی بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: امیدوار هستیم در زمانی کاتالوگی جامع و کامل از تمام تولیدات انیمیشنهای ایرانی داشته باشیم تا بتوانیم در جشنوارهها آن را عرضه کنیم. بعلاوه، برای جهانی شدن تولیدات هنری نیز باید قیمتگذاریها برای قراردادها سریعاً انجام و مشخص شود. در غیر این صورت، تولیدات هنری انیمیشن غیرتخصصی میشود.
محمدرضا کریمی صارمی در رابطه با اکران گفت: اکران از داخل کشور نیز میتواند به جهانی شدن کمک کند. ما باید برای حضور در فستیوالها جریان داخلی داشته باشیم و اکران انیمیشن ایرانی در داخل کشور راهاندازی شود تا به اکران در خارج از کشور توجه شود. همچنین، باید آثار بهروزرسانی شود و برای ورود به بازار جهانی؛ سرمایهگذاری بر آنها صورت پذیرد. سازمانهای دولتی نیز باید حمایت لازم خود را از انیمیشن افزایش دهند.
وی در پایان اظهار داشت: تولید ارزان قیمت بسیار زیان آور بوده که به جهانی شدن منجر نخواهد شد. در فستیوالهای جهانی در بخشهای خارج از مسابقه نیز سرمایهگذاران به این آثار توجه میکنند.
در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.
نظر خود را بنویسید