به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ وبینار آموزشی و پژوهشی تحت عنوان «هویت هنر در غرب و شرق» به منظور گفتوگویی میانفرهنگی به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی و دانشگاه میلان ایتالیا، با ارائه و سخنرانی پروفسور مائوروپاوزی استاد و پژوهشگر دپارتمان تاریخ، باستان شناسی و تاریخ هنر در دانشگاه کاتولیک میلان و حضور دکتر فاطمه مصدری مدیر گروه پژوهش هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست، روز سهشنبه مورخ ۴ آبانماه ۱۴۰۰ ساعت 15:30 الی 17:30 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، مائوروپاوزی در خصوص هویت هنر غربی اذعان کرد: همواره هنر غرب با یک میراث تصویری مواجه بوده و هویت هنری خود را در به تصویر کشیدن پیدا کرده است. این میراثی است که تصویر حقیقت برای انسان غربی بسیار مهم بوده است. وی افزود: در هر صورت دغدغه و دلمشغولی انسان غربی از همان ابتدای تاریخ؛ نشان دادن این تصویر از حقیقت در پدیدههای طبیعی وجود داشته است.
مائوروپاوزی در این باره ادامه داد: فرم بشری تجسم و جسممندی نیز در هنر غربی بسیار مفاهیم مهمی بوده که هنر ایرانی از این حیث متفاوت عمل کرده است. وی گفت: یکی از تأثیرات مهم و جالب، تأثیراتی است که در فرهنگ یونانی مشاهده میکنیم.
مائوروپاوزی با اشاره به میراث فرهنگی شرق خاطر نشان کرد: از آنچه که میراث فرهنگی شرق و مخصوصاً ایران هست و به علت شرایط اقلیمی و جغرافیایی به ایران شباهت داشته است. وی معتقد است: به هر حال این فرهنگ در جریان بوده و به فرهنگ میترائیستی اشاره دارد. همچنین، میترا به عنوان یک میت و اسطوره بزرگ از ایرانیان به جهان یونانی و رومن حرکت و انتقال پیدا کرده و تأثیر میترا بسیار قابل توجه است.
سپس، مائوروپاوزی در توضیح آیینهای رومن گفت: نقشهایی که در آیینهای رومن چه در صور هنر تجسمی و چه در آیینها زده میشود؛ مخصوصاً به تصویر میترای جوان تأکید میشود و این تصاویر و نمادهای میترائیست به طور کامل در هنری که در امتداد دین مسیحیت شکل میگیرد، بازنشانی میشود. وی عنوان کرد: تصویر مسیح در نهایت تصویر میترا به خود گرفته و تصویر فیگوراتیو و مسیح بسیار مهم میشود.
قابل ذکر است، امتداد آیینهای رومن است که از آیینهای ایرانی تبعیت میکردند و سعی میکردند در ابتدا مسیح را به صورت نمادین تصویر کنند.
مائوروپاوزی به میراث رومن اشاره کرد و گفت: میراث رومن میراثی است که حامل مؤلفههای فرهنگی ایران و میترائیسم است که در نهایت غالب شده و مسیح تجسم پیدا میکند. همچنین، به صورت یک انسان در هنر مسیحی شکل میگیرد که این مقوله تأثیر پذیرفته از آیینهای میترائیستی و ایرانی است.
در پایان، مائوروپاوزی در رابطه با تفاوت هنر شرق و غرب به اختصار یادآور شد: یک تفاوت ماهوی میان هنر شرق و هنر غرب وجود دارد. در قرون وسطا هنر غربی به عنوان هنری که شمایل حضرت مسیح را مورد اهمیت قرار داده بود تثبیت شد. بعلاوه، هنر غربی خود را بهعنوان هنر تجسم محور و تجسد محور معرفی میکند و این نقطه عطفی است که هنر اسلامی از هنر غربی متفاوت و متمایز میشود. لازم به ذکر است، تأثیر شرق اسلامی بسیار محسوس بوده اما هنر غربی بر هویت تصویری خود باقی مانده است.
در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.
نظر خود را بنویسید