به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی وبینار تخصصی «روزنامهنگاری در جهان معاصر» به کوشش دانشکده فرهنگ و ارتباطات و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره در روز دوشنبه 26 اردیبهشتماه 1401 از ساعت 13:30 الی 15:30 به صورت مجازی در سامانه دانشگاه و حضوری در دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره برگزار شد.
در این نشست امیدعلی مسعودی، رئیس دانشکده ارتباطات، استاد محمود مختاریان، مدرس و پژوهشگر، به عنوان سخنران و مبینا میرزابیگی به عنوان مدیر جلسه حضور داشتند.
در ابتدا دکتر مسعودی، دبیر نشست ضمن عرض سلام و تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی از دانشجویان حاضر و استاد مختاریان بابت حضور در این نشست ابراز خرسندی و تشکر کرد و سپس از استاد مختاریان دعوت کرد تا سخنان خود را آغاز کند.
استاد مختاریان پس از تشکر از دکتر مسعودی و دانشگاه سوره بابت برگزاری این نشست سخنان خود را با یک مثال از روزنامه new york time آغاز کرد: در این روزنامه با توجه به قدمت تجربهای که دارد یک مشکل در ابتدا وجود دارد و آن لوگو روزنامه است زیرا قدیمی و بروز نشده است. سپس به برخی از اجزای نشریه پرداخت و گفت: نشریه دارای سردبیر، مسئول محتوایی نشریه؛ مدیر هنری، مسئول شکلی نشریه و صاحب امتیاز است که سردبیر به نوعی فرمانده به حساب میآید و تنها به مدیرمسئول پاسخگو است.
استاد مختاریان درباره تعریف واژه سواد بیان کرد: سردبیر و بقیه اعضا نشریه باید سواد رسانهای و بصری داشته باشند. از سال 2016 یونسکو به بیان شاخصههایی برای تشخیص سواد افراد پرداخت که پس از تغییرات بسیار درنهایت در سال 2018 اعلام کرد که ما دوازده نوع سواد داریم که سواد ارتباطی، رسانهای، بومشناسی، زبان، کامپیوتر، ارتباطی و... هستند و هرکس این موارد را نداند بیسواد است. همچنین اذعان کرد که افراد دارای دکتری تنها پنج درصد سواد دارند و ندانستن عیب نیست بلکه مقاومت در برابر دانستن عیب است.
وی سپس در خصوص مبحث سواد رسانهای اذعان کرد که سواد رسانه در واقع قدرت تحلیل رسانه است و ما باید این نکته را بدانیم که روی کار آمدن رسانه جدید باعث از بین رفتن رسانههای قبلی نشده بلکه آنها را تکمیل کرده است. ما باید با جغرافیای رسانه نیز آشنا باشیم یعنی بدانیم در کشورهای مختلف رسانه غالب چیست مثلاً در ژاپن روزنامه، در ایران رادیو، در انگلیس رادیو و در آمریکا فیسبوک است البته از سال 2000 به بعد ما شاهد ورود جدی شبکهای مجازی شدیم که الآن قدرت بسیار بالایی دارند. رادیو جادوی صدا، کمخرجترین رسانه است و میتوان حتی با یک نفر آن را اداره کرد. در رادیو سرعت، مداومت و قدرت انتشار در اثرگذاری آن بسیار مهم است و کسی که در این رسانه کار میکند میداند که رادیو 80 درصد موسیقی و 20 درصد کلام است. جالب است بدانید که در آمریکا دو گوینده پنجاه سال است که نگذاشتهاند کسی چهره آنها را مشاهده کند که مبادا اثرگذاری آنها در مخاطب کم شود. پس ما باید سواد رسانهای را بالا ببریم و گسترش دهیم.
وی در ادامه افزود: رسانه مکتوب از همه رسانهها ارجحتر است زیرا قشر باسواد سراغ آن میروند. خواندن باعث میشود تا فرد به خودباوری و خلاقیت برسد. یک نکته خیلی مهم در رابطه با رسانه وجود دارد؛ در حال حاضر تمام حکومتهای جهان رسانه محور هستند و رسانه بخشی از قدرت کشورها به حساب میآید. وی با اشاره به نظریهپردازها در این زمینه گفت: رسانه بخشی از جنگ نرم است و ما اصلاً حکومت در جهان نداریم بلکه حکومت رسانه داریم و هرکس که رسانه را دارد موفقتر است.
مختاریان در رابطه با سردبیر نشریه خاطرنشان کرد که سردبیر فردی است که در نشریه کار میکند؛ تیم سازی و چینش بلد است. سردبیر افراد را زیر نظر دارد، سواد رسانهای، عاطفی و ارتباطی دارد و موجآفرینی بلد است.
وی سپس به مراحل راهاندازی یک نشریه در ایران و نکات مهم آن اشاره و اذعان کرد: در ابتدا فرد باید مجوز ارشاد بگیرد؛ بعد نوع قطع خود را مشخص کند. اگر فردی میخواهد مجله چاپ کند، بر اساس استاندارد موردقبول ابعاد چاپ صفحات 21 در 28 است؛ باید یونیفرم را مدنظر قرار دهد، به نحوه ساماندهی عناصر بصری و نوشتاری در یک مجموعه یونیفرم میگویند. در مرحله بعدی لوگو است که آرم و نشانه ما به حساب میآید. لوگو باید چند ویژگی داشته باشد: در راستای نشریه باشد/ راحت خوانده شود و چشمنواز باشد/ تک سیلابی یا حداکثر دو سیلابی باشد/ در ابعاد صفحه جا شود/ حس ایجاد کند و اینکه تلفیقی از خوشنویسی و گرافیک باشد. مراحل بعدی که باید به کیفیت چاپ عکس و صفحات، چینش حروف، صفحهآرایی و ترکیببندی توجه کند.
مختاریان درباره کارکردهای عکس به 12 مورد اشاره و تشریح کرد: سواد بصری، گزینش تصویری، شکار لحظهها، نقطه طلایی، دید عکاسانه، نگاه عکاسانه، ارزشگذاری تصویری، خلاقیت تصویری، کاور عکس، ادیت عکس، مدیریت تصویری و زمان تصویر.
وی در ادامه افزود: صفحهآرایی در واقع همان راحت خواندن و زیبایی کار است ولی آن را اینگونه تعریف میکنیم: به ترکیب متن، عنوان و تصویر در صفحه در صفحه به لحاظ ارسال پیام در کوتاهترین زمان صفحهآرایی میگویند و حتماً باید روی آن کار کنیم زیرا در اکثر اوقات فرم، محتوا را نجات میدهد.
استاد مختاریان در نهایت به ارائه برخی آثار از روزنامهها و نشریات مختلف پرداخت و به سؤالات افراد در رابطه این آثار پاسخ داد.
نظر خود را بنویسید