به مناسبت ماه پژوهش و باهمت دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره و با همکاری معاونت پژوهشی نشست تخصصی «مدلهای نوین شناخت مخاطب» برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه بینالمللی سوره، نشست تخصصی«مدلهای نوین شناخت مخاطب» با ارائهای از دکتر تکتم عین الهی (استاد مدعو و پژوهشگر علوم ارتباطات دانشکده فرهنگ و ارتباطات) در 5 دیماه سال ۱۴۰۳ بهصورت برخط برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر عین الهی هدف از برگزاری این نشست را آشنایی دانشجویان با مدلهای نوین شناخت مخاطب دانست و با لزوم مخاطبشماری عنوان کرد: پژوهشهای ارتباطی و اجتماعی بهمرور نشان داده که عنصر مخاطب دارای استقلال است و نحوه تفکر او بر برداشت و تأثیرپذیری از مخاطب اثرگذار است. همچنین شرایط فرهنگی، اجتماعی، روحی، اقتصادی و... مخاطب مشخص میکند که باید چه پیامی و به چه شکلی به او منتقل شود.
این متخصص علوم ارتباطات با اشاره به الگوی ارتباط افزود: این الگو شامل فرستنده، پیام، گیرنده و بازخورد است. مخاطب فردی است که پیام را دریافت و رمزگشایی میکند. درواقع او با تغییر و تفسیر خود، به پیام شکل معنیدار میدهد. مخاطب را باید نقطه هدف هر فعالیت رسانهای و یا فراتر از آن، هر فعالیت ارتباطی دانست. هر فرایند ارتباطی کلامی یا فرا کلامی، درنهایت با مخاطب به پایان خواهد رسید.
عین الهی افزود: از مهمترین مسائل در مسیر مخاطبشماری دستهبندی مخاطب است. نخست، دستهبندی مخاطبان بر مبنای ویژگیهای جمعیتشناسی است؛ ویژگیهایی مانند سن، جنس، حرفه، تحصیلات، مذهب و مانند آن. دسته دوم، طبقهبندی مخاطبان برحسب باورها است. به این معنی که مخاطب بر اساس تجارب و باورهای خویش درک متفاوتی از پیام خواهد داشت. گروه سوم دستهبندی مخاطبان بر اساس نگرشها است. هر تصمیمی که مخاطبان میگیرند تا حدی دربرگیرنده پدیدهای است که به آن نگرش میگویند.
در پایان این نشست دکتر عین الهی به شناخت و آشنایی با نیازهای مخاطب تأکید و بیان کرد: یکی از این روشها اطلاعیابی است که میتوان از روشهای مختلفی بهره گرفت؛ مشاهده طبیعی، پرسش از دیگران، مصاحبه و پرسشنامه از روشهای اطلاعیابی نیاز مخاطب است. وی همچنین استفاده از دانشهای دیگر به شکل میانرشتهای نیز در شناخت دقیق مخاطب کمک مؤثری خواهد کرد. به این معنی که با بهرهگیری از این دانشها و یا ترکیبی از آنها میتوانیم دریابیم که مخاطب در چه طبقهای قرار میگیرد و اطلاعات و جزئیات بیشتری نیز از او به دست آوریم. از این دانشها میتوان به روانشناسی، جامعهشناسی، مردمشناسی و... اشاره کرد.
نظر خود را بنویسید