منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، داود نعمتی انارکی در نشست تخصصی رسانه های جریان اصلی و شبکه های اجتماعی و مخاطب که در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره برگزار شد با اشاره به چالش رسانه های جریان اصلی اظهار کرد: در شبکه های اجتماعی از طیف ها و اندیشه های مختلف حرف های خود را می گویند. 
وی ادامه داد: رسانه باید نیاز مخاطب را شناسایی کند در غیراین صورت دریافت کننده پیام رسانه را پیگیری نمی کند.
   
   
نعمتی با اشاره به دیگر چالش ها تصریح کرد: گفتمان رسانه های جریان اصلی با بحران مواجه شده است زیرا این گفتمان در رسانه های اصلی متکی بر عنصر مصلحت است اما در جریان رسانه کنونی مردم مصلحت خود را مدیریت می کنند. 
وی ادامه داد: مردم با توجه به دانش و شناختی که در حوزه رسانه پیدا کردند به سطح بالایی از شعور رسیده و خود مصلحت را مدیریت کرده و مصلحت خود را در اختیار رسانه اصلی قرار نمی دهند. 
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: فضای قالب بر رسانه شبکه اجتماعی احساسی بوده و عقلانی نیست . محتوایی که در رسانه شبکه های اجتماعی تولید می شود ماندگاری ضعیفی دارد و صرفا بر احساس تاثیر می گذارد.
   
   
نعمتی از مخاطب به عنوان کسی که محتوا برای او تنظیم می شود، یاد کرد و گفت: افراد به دلایل متعددی اعم از تفریح و سرگرمی، نیازهای شناختی و اجتماعی مخاطب رسانه هستند. 
وی ادامه داد: رسانه های جریان اصلی دارای قدمت بالا بوده و سنتی هستند. 
این استاد دانشگاه با اشاره به ویژگی های رسانه جریان اصلی که بحران زا است، عنوان کرد: ویژگی عمده مطبوعات و صدا و سیما خام فروشی است که به ارائه اطلاعات بسنده می کنند. 
وی ادامه داد: به دلیل اینکه اطلاعات رسانه های جریان اصلی خام است مخاطبین برای دریافت اطلاعات تکمیلی به رسانه های جدید مراجعه می کنند. 
این استاد دانشگاه اظهار کرد: افراد در شبکه های اجتماعی از طریق اینترنت محتوای صوتی و تصویری را به اشتراک می گذارند. به گونه ای که به زندگی خصوصی یکدیگر راه پیدا کرده اند و از این طریق مناسبات انسانی را شکل داده و رسانه های نسل جدید هستند. 
   
   
نعمتی اضافه کرد: رسانه های نسل جدید فرآیند رفت و برگشتی به وجود آورده اند. در شرایط کنونی جریان رسانه ای پیچیده است و تنوع و امکان دسترسی باعث شده مخاطب از جایگاه گذشته خود به جایگاه تولید و انتشار رسیده و هر شهروند خود یک رسانه است. 
عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما عنوان کرد: در گذشته انحصار جریان رسانه ای در اختیار جریان اصلی بود شکسته شده و امروزه پایان رسانه های سنتی رسیده است.
   
   
** همگرایی رسانه جریان اصلی و شبکه اجتماعی 
نعمتی در بخش دیگری اظهار کرد: رسانه جریان اصلی به سمت شبکه ها حرکت می کنند زیرا در آنها چالش به وجود آمده که بین المللی است و هر دو نوع رسانه برای ماندگاری و تاثیر گذاری به سمت همگرایی رفته اند. 
وی با اشاره به برخی بحران رسانه های جریان اصلی، افزود: آنها نتوانسته اند برخی لایه های خبری را از سکوت رسانه ای خارج کنند. 
نعمتی انارکی تصریح کرد: رسانه های جدید محدودیت انتشار ندارند اما مطبوعات در برخی موارد قادر به انجام این کار بنا به دلایلی نیستند حتی در برخی رویداد ها شاهد غیبت رسانه های اصلی هستیم. 
   
   
این استاد دانشگاه افزود: شبکه های اجتماعی سرعت انتشار دارند بنابرابن نیاز مخاطب برای خبر به سمت شبکه های اجتماعی می رود.
در ادامه این نشست افسانه مظفری عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اظهار کرد: رسانه های جریان اصلی همچنان تاثیر گذار هستند همچنین خبر را بسط می دهند. 
وی ادامه داد: رسانه ملی و مطبوعات هریک دو وظیفه و عملکرد متفاوت دارند. 
مظفری اضافه کرد: رسانه های جریان اصلی و شبکه های اجتماعی رقابت ایجاد کرده اند تا مخاطب را از دست ندهند اگر چه رسانه ها اصلی تا حدودی مخاطبان خود را از دست داده است. 
   
   
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رسانه های جدید به سبب ازدیاد پیام ها تاثیرگذاری اندکی دارند، گفت: صداوسیما نیز بسیار اعتبار خود را نزد برخی مخاطبان از دست داده و اعتمادی به آن ندارند همچنین مخاطب دراین رسانه به دنبال نتیجه است . 
مظفری افزود: رسانه تلاش خود را می کند اما مسئولان گوش شنوا ندارند. 
این استاد دانشگاه با اشاره به همگرایی بین رسانه ها، گفت: در شبکه اجتماعی قانون زدایی می شود و کنترل و نظارت نیست و به راحتی اخبار منتشر و کاربران بسیار وجود دارد.
مظفری تصریح کرد: مخاطبان زیاد در شبکه های اجتماعی فرصت مناسب برای دیده شدن را ایجاد می کنند به همین دلیل رسانه های جریان اصلی به سمت همگرایی با آنها می روند.
   
   
** استفاده نکردن خبرنگاران جریان اصلی از شبکه های اجتماعی
همچنین در ادامه عباس اسدی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست با اشاره به تفاوت رسانه جریان اصلی و شبکه اجتماعی گفت: در رسانه های جریان اصلی ویژگی هایی داریم که در رسانه شبکه اجتماعی وجود ندارد به عنوان مثال در رسانه های جریان اصلی اطلاعات از بالا به پایین است در شبکه اجتماعی رسانه چند سویه و تعاملی است. 
وی ادامه داد: رسانه های جریان اصلی ساختار، اقتصاد و خط و مشی مشخص است اما در شبکه اجتماعی ساختار وجود ندارد. 
   
   
اسدی ادامه داد: دروازه بانی خبر در رسانه های اصلی براساس نیاز دولت ها و ساختار رسانه ها است اما در شبکه های اجتماعی بر اساس نیازهای مخاطبان شکل می گیرد. 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ارزش های خبری در هر دو رسانه متفاوت است. رسانه سنتی نظارت و کنترل دارد در حالی که شبکه های اجتماعی انواع اخبار را مخابره می کنند و در انحصار فرد است. 
اسدی خاطر نشان کرد: رسانه های جریان اصلی و شبکه های اجتماعی مکمل هستند اما خبرنگاران رسانه جریان اصلی از ظرفیت این شبکه ها استفاده نمی کنند.
   
   
      
**همسو شدن رسانه جریان اصلی و شبکه های اجتماعی
در ادامه امید علی مسعودی عضو هیات علمی دانشگاه سوره تصریح کرد: رسانه های اصلی و شبکه اجتماعی در حال همسو شدن هستند. 
عضو هیات علمی دانشگاه سوره اظهار کرد: خبرگزاری ها نظارت دارند اما در شبکه های اجتماعی این نظارت وجود ندارد و اخبار قابل اعتماد لازم نیست. 
مسعودی عنوان کرد: در بیشتر مواقع جریان اصلی پیرو شبکه های اجتماعی می شود و همسویی در راستای جذب مخاطب مطلوب است.
   
   
   
در پایان این جلسه از کتاب «آینده نگری ارتباطات اجتماعی در ایران» تالیف استاد امیدعلی مسعودی عضو هیات علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره رونمایی شد.
   
   
انتهای پیام/
اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست رسانه های جریان اصلی و شبکه های اجتماعی چالش مخاطب دانشکده فرهنگ و ارتباطات

نظر خود را بنویسید