کتاب داعش شهروندان وتبلیغات دینی تالیف محمد کمالی باغستانی با مقدمه دکترامیدعلی مسعودی منتشر شد.کتاب برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد تبلیغ وارتباطات فرهنگی مولف است.وی که دانش آموخته دانشگاه سوره است هم اینک دانشجوی دکترای ارتباطات می باشد.دربخشی ازمقدمه کتاب آمده است:
تحقیق وبررسی انجام شده دراستان عمدتا اهل سنت هرمزگان که درسال 1392توسط اقای محمدکمالی باغستانی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تبلیغ وارتباطات فرهنگی دانشگاه سوره تهران ودانشجوی دکترای فرهنگ وارتباطات کنونی با راهنمایی وهدایت اینجانب درپائیز 1392 ویک سال قبل از پیدایش داعش( وتصرف موصل درتابستان 1393) انجام داده است؛ درواقع بیانگر آن است که 52درصد مردم با مذهب اهل سنت درسال 1392 از شبکه های ماهواره ای دینی مانند شبکه «کلمه»استفاده می کنند.محقق نگران تاثیر گذاری این تبلیغات برمناطق سنی نشین در استان هرمزگان است وبه همین دلیل به سراغ موضوعی چون:«بررسی نگرش شهروندان نسبت به تبلیغات دینی رسانه های بیگانه »رفته است.اودراین تحقیق مهم ترین مراکز ودستگاه های فرهنگی-تبلیغاتی وهابیان را معرفی می کند.بدیهی است پشتوانه چنین تبلیغاتی دانشگاه های متعدد ومراکز به اصطلاح علمی ومذهبی باشد.این مراکز از بودجه های هنگفت کشورهایی که مهد ترویج وهابیت است،برخوردارند به عنوان مثال بودجه ی سالانه شبکه کلمه بیش از7میلیون دلار درسال است که مستقیما ازبودجه تشکیلات دینی سعودی درخارج از کشور تامین می شود.جالب انکه وهابیت علی رغم ادعای سلفی گری وپیروی از گذشتگان، در تبلیغات اش از مدرن ترین وسایل ارتباط جمعی وروش ها وابزارهای جدید ابداعی استفاده می کندکه به نوعی بیانگر تعارض وتناقض در باورهای تبلیغی ورفتارهای عملی آن ها است.
بی گمان جوامع امروزی که ازگزند تروریست های تکفیری درامان نیستند بیش ار پیش نیازمند انجام تحقیق وبررسی پیرامون عقاید ورفتارهای ویرانگر داعشی ها هستند.اکنون که شهرها وخیابان های اروپا وآمریکا جولانگاه داعشی های دست پرورده خود شده است بیشتر ازگذشته به شناخت داعش وفعالیت های تبلیغی ورسانه ای اش نیازمنداست.
آنچه پیش رو داریدپیش از شکل گیری داعش ووقوع جنایاتش نگاشته شده است اما به خوبی خطر تبلیغات وهابیت وتکفیری های سلفی را درمیان شهروندان ایرانی گوشزد کرده است.اکنون پرسش این است شهروندان برای مصون ماندن دربرابرپروپاگاندای ویرانگر داعش وداعشی ها چه راه حل هایی دارند؟شاید مطالعه این کتاب گامی مقدماتی برای پاسخ به چنین پرسش مهمی باشد.
امیداست تلاش ها وکوشش های محققان دراین حوزه باعث بیداری وآگاهی مردم ومسئولان درجهت کاهش آسیب های تبلیغات دینی رسانه های بیگانه شود.
کتاب را انتشارات سنجش ودانش به نشانی تهران-خیابان دانشگاه تقاطع روانمهر-ساختمان سنجش ودانش پلاک126به قیمت45000تومان چاپ کرده است.
نظر خود را بنویسید